Dnia 20 grudnia w naszym gimnazjum odbywały się warsztaty profilaktyczne przeprowadzone przez specjalistę psychologa z pracowni Krokus z Krakowa dla uczniów klas pierwszych i drugich. W trakcie dwugodzinnych zajęć uczniowie mieli okazję przyjrzeć się mechanizmowi uzależnienia w aspekcie uzależnień behawioralnych. Uzależnienia behawioralne, czyli niezwiązane z zażywaniem substancji psychoaktywnych, występują coraz częściej i dotyczą ludzi w każdym wieku. Pani psycholog wyjaśniała, że o uzależnieniu od Internetu czy telefonu  można mówić wówczas, gdy dana osoba przebywa w sieci 4 lub więcej godzin dziennie, albo spędza tam czas w godzinach nocnych (po 22.00) i “odczuwa przymus korzystania z internetu, aby poczuć się lepiej i wpaść w lepszy nastrój”.
Według statystyk ok. 60 proc. Polaków regularnie korzysta z sieci. Spośród nich 0,3 proc. jest uzależnionych od Internetu, a 2,5 proc. – zagrożonych uzależnieniem, co daje liczbę ponad 60 tys. uzależnionych i 500 tys. zagrożonych tym nałogiem. Problem uzależnienia od Internetu dotyczy w głównej mierze osób do 34. roku życia – stanowią oni blisko 90 proc. wszystkich zagrożonych, przy czym zdecydowana większość to dzieci i młodzież do 25. roku życia. Nastolatki spędzają w sieci średnio ponad 3 godziny dziennie, a duża ich część korzysta z Internetu przez większość swojego wolnego czasu. Zespół uzależnienia od Internetu jest problemem niejednorodnym – w jego obrębie można wyróżnić m.in. uzależnienie od relacji internetowych (czat, portale społecznościowe, grupy dyskusyjne, korespondencja mailowa). Siecioholizm często też łączy się z innymi uzależnieniami behawioralnymi, takimi jak seksoholizm, hazard (licytacje, gry), zakupoholizm (zakupy przez Internet) czy pracoholizm (kompulsywne szukanie w Internecie najnowszych informacji zawodowych i pogłębianie wiedzy zawodowej), a także z innymi zaburzeniami.

Skip to content